Johtoryhmän blogi: kunnanjohtaja - Kempeletalosta kuntalaisten olohuone

ti kesäk. 11 15:43:00 2024

Alustava luonnoskuva / UKI Arkkitehdit

Kempeleen vanha kunnantalo purettiin pitkään jatkuneiden ja lukuisista korjaustoimenpiteitä huolimatta sietämättömiksi äityneiden sisäilmaongelmien seurauksena keväällä 2019. Talo ehti olla jonkin aikaa tyhjillään, sillä kunnanviraston henkilöstö siirtyi jo aiemmin työsuojeluviranomaisten kehotuksesta väistöön vuokratiloihin Vihikariin lentokentäntien varteen. Tilapäisratkaisu on venähtänyt vuosien mittaiseksi, mutta valoa kajastaa nyt tunnelin päässä. Uusi upea nelikerroksinen Kempeletalo lähtee rakentumaan entiseen kunnantalon kortteliin kuntakeskuksessa syksyllä 2024. Valmista pitäisi tulla vuoden 2025 loppuun mennessä. Kunnan omistukseen rakentuvan talon pääurakoitsijana toimii Rave Rakennus Oy. Arkkitehtisuunnittelusta vastaa UKI Arkkitehdit.

Kempeletalo -hanke on ollut yksi kunnan odotetuimmista rakennushankkeista jo tovin, sikäli kun mittarina käytetään saapunutta kuntalaispalautetta. Eikä ihme, sillä kyse ei ole missään vaiheessa ollut vain pelkän toimistotalon rakentamisesta, vaan kempeleläisiä laajasti palvelevan yhteisen talon, kuntalaisten olohuoneen, toteuttamisesta, joka samalla muodostaa kuntakeskukseen elämää ja elinvoimaa sykkivän sydämen. Kunnan vetovoiman, kuntakeskuksen elinvoimaisuuden, kuntakuvan ja kuntalaisten yleispalvelujenkin saavutettavuuden kannalta on tärkeää, että kuntakeskuksen keskeisin kortteli lähtee viimein rakentumaan. Odotusarvo on, että Kempeletalon valmistuminen vauhdittaa myös sen ympärillä olevien kerrostalotonttien rakentumista lähivuosina. Talo nousee rautatieaseman välittömään läheisyyteen, joten se palvelee erinomaisesti myös alati kasvavaa junaliikenteen käyttäjäkuntaa.

Kempeletalo kokoaa juuri nyt hajallaan eri puolilla kuntaa toimivia keskeisiä kuntalaispalveluja yhteen paikkaa. Tilat rakennetaan monikäyttöisiksi kunnan, eri sidosryhmien, yrittäjien ja kuntalaistenkin laajasti hyödynnettäviksi. Hanketta on valmisteltu yhdessä päättäjien kanssa jo vuosia, ja kuntalaisetkin ovat ehdottaneet talon sisältöön kiitettävän määrän eri toimintoja ja palveluja. Pelkästään viimeisimpään alkuvuonna 2024 toteutettuun Kempeletalon ykköskerroksen palveluja koskevaan kuntalaiskyselyyn saatiin yli 600 vastausta.

Odotukset ovat siis korkealla, vaikkakaan läheskään kaikkea toivottua ei voida kustannussyistä ja kaavallisista reunaehdoista johtuen taloon toteuttaa. Tilaohjelmaan on kuitenkin saatu sovitettua nykyisin pääosin vuokratiloissa toimivat tilat kunnan eri prosessien hallinnolle ja vuokrataloyhtiö Kempeleenkartanon sekä työllisyys- ja elinvoimapalvelujen henkilöstölle. Kahteen ensimmäiseen kerrokseen tulee lisäksi eri käyttäjätarpeisiin soveltuvia kokous- ja kokoontumistiloja, monikäyttöinen valtuustosali, ravintola- ja kahviotila sekä yleiseen ajanviettoon soveltuvaa kaikille avointa oleskelutilaa. Myös taide tulee näkyvästi huomioiduksi niin talon ulko- kuin sisäpuolellakin, unohtamatta piennäyttelytilaa.

Noin 2 500 neliön laajuinen, noin seitsemän miljoonan euron arvoinen ja noin sadan työntekijän toimistotilat sisältävä investointi on kunnalta iso, mutta tarkoituksenmukainen satsaus pitkälle tulevaisuuteen. Kempeletalo tulee vahvistamaan koko Kempeleen ydinkeskustan vetovoimaa ja vauhdittamaan alueen rakentumista jo lähivuosien aikana. Samalla kunnan palveluja saadaan koottua vuokratiloista omiin tiloihin ja saman katon alle kuntakeskukseen. Kempeletalosta tulee upea ja tarpeellinen maamerkki kasvavan Kempeleen ytimeen.

Tuomas Lohi
Kunnanjohtaja