Sähköinen asiointi

Lupapisteessä hoidat asioinnin neuvontapyynnöstä tai kontaktista alkaen koko hankkeen ajan aina valmistumiseen saakka. Palvelu ohjaa tekemään hakemuksen tai ilmoituksen yksityiskohtaisesti. Esimerkiksi kiinteistön tiedot saadaan neuvontapyyntöön tai lupahakemukseen palvelun paikkatietojen avulla.

Voit jättää palvelun kautta neuvontapyynnön lähes kaikkiin Suomen kuntiin. Mikäli neuvontapyynnön tekemisen jälkeen edetään luvanhakuun, kaikki neuvontapyynnön yhteydessä käydyt keskustelut ja tiedot siirtyvät osaksi lupahakemusta.

Luvanhakijan tulee rekisteröityä palveluun ensimmäisen kirjautumiskerran yhteydessä. Jatkossa palveluun voi kirjautua omalla sähköpostiosoitteella ja vapaavalintaisella salasanalla.

Lupapisteen käyttö alkaa ilmoittamalla kohde, johon lupaa haet. Palvelu ohjaa sinua valitsemaan oikeat toimenpiteet hakemuksellesi. Tekemiesi valintojen pohjalta hankkeellesi muodostuu työtila, jossa voit täydentää hankkeen tietoja yhdessä eri osapuolten kanssa. Voit myös kysyä neuvoa viranomaiselta Lupapisteen kautta hankkeesi eri vaiheissa. Palvelu ohjaa yhteydenottosi automaattisesti oikealle viranomaiselle.

Palvelun käyttöön löytyy selkeät ohjeet sivustojen yläpalkin oikeasta laidasta

Palvelun käytön tekniset vaatimukset

Lupapiste.fi-palvelu toimii ainakin seuraavilla web-selaimilla ja näiden uudemmilla versioilla:

  • Internet Explorer 9
  • Mozilla Firefox 16
  • Google Chrome 23

Suosittelemme, että päivität selaimesi uudempaan versioon, mikäli selaintasi ei löydy listasta.

Ohjeet Lupapiste.fi -verkkoasiointiin

Lisätietoa

Etsitkö näitä?

Sähköinen asiointi Lupapiste

Rakennusvalvonnan sähköinen asiointi osoitteessa lupapiste.fi